Derült égből villámcsapásként éltük át a gyerekekkel együtt az iskolabezárások hírét. Már a pénteki bejelentés utáni hétvégén elkezdtünk azonnal keresgélni, hogy a sok online platform közül melyik legyen az, amely átlátható, mind a szülők, mind a pedagógusok részéről könnyen kezelhetővé teszi a tananyag átadását. A Google Classroomra esett a választás, ahol a feladatokat jól elkülönítve egymástól, átláthatóan lehet feltenni, a közös üzenőfalon pedig minden információ mindenki számára látható.
Mind a szülők, mind mi, pedagógusok együtt tanultuk a használatát, segítettünk egymásnak a megfelelő beállítások megkeresésében. Miután a kiadott feladatokat elkészítették a gyerekek, a szülők visszaküldik, ezt javítani tudjuk, privát üzenetben tanácsot adunk, de többnyire dicsérünk, mivel nagyon ügyesen, szépen oldanak meg a tanulók mindent. Az IKT (info kommunikációs technológia) eszközök használata az oktatásban nem állt messze a gyerekektől, mivel napi szinten használunk az iskolában smart táblát, így azokat a játékos feladatokat, amit az iskolában is szerettek a gyerekek, nem kell nélkülözniük most sem. Nyilván a hagyományos oktatással való kombinációja a leghatékonyabb, így használjuk ezt a mindennapjainkban. Az interaktív tábla a szemléltetés professzionális eszköze, melynek segítségével hatékonyan támogatjuk a tanulási folyamatot, lehetőséget nyújtva a differenciálásra és a kooperatív munkára. Ezt a mostani különleges időszakban sem hanyagoljuk el. A kiadott tananyagokhoz mellékelve wordwall, learning apps alkalmazásokban feladatokat szerkesztünk, youtube videókat linkelünk, magyarázunk, így könnyebbé téve a tananyag elsajátítását. Ezeket az alkalmazásokat nem is tanulásként, játékként fogják fel a gyerekek, hiszen már az iskolában is volt rá példa, hogy azt kérdezték: „Ez csak játék volt, miért kapok pecsétes dicséretet?”. Igen játék, de miközben az adott betűs lufit pukkasztja ki a játékban, észrevétlenül is pl. betűdifferenciálást tanulnak, így sokkal jobban, megterhelés nélkül vésődik be a tudás, mint ha 45 percet a pad felett görnyedne a kisiskolás.
Alsós gyerekeknek viszont még nagyon nehéz a tanító nénik és társak nélküli tanulás, de az írás és betűtanulás sémáját szerencsére már bőven elsajátították, így ezek alapján folytattuk a digitális oktatást. Nekünk is nagyon hiányoznak a gyerekek és ők is egymásnak, ezért video megosztó felületen egy héten többször „találkozunk”, órát tartunk. Itt élőben is mesélhetnek a gyerekek, hol tartanak, hogy telnek a napjaik.
A fő tantárgyak mellett kreatív feladatokat, kézműves foglalkozásokat, (amiből gyönyörű munkák születtek) otthoni kísérletezéseket, szabad idő eltöltéséhez hasznos linkeket mutatunk (pl. Rumini hangoskönyv). A minden napos mozgásra is kapnak a gyerekek játékos feladatokat, amit a visszajelzések alapján nagyon szeretnek!
Mivel a feladatok megoldási idejére a határidő nem aznapi, így mindenki a család otthoni életéhez tudja szabni a tanulást, a feladatok visszaküldését, így a mostani helyzetben, ahol igencsak megszaporodtak az otthoni teendők, pl. több iskolás korú gyermek van, a szülők home office-ben vannak, így a szoros határidő nem okoz frusztrációt. Ellenben a gyerekek szeretik a megszokott ritmust, így összeségében szinte mindig már aznap visszaérkeznek a feladatok, ami azt is mutatja, hogy nem teher a tanulás! Sőt, sokszor szebb, pontosabb munkák érkeznek, amit nagyon köszönünk a gyerekeknek és szülőknek egyaránt, hogy ebben a megterhelő helyzetben is ennyi figyelmet fordítanak a közös tanulásra, és a szuper együttműködést az iskolával!
A digitális oktatás természetesen meg fog maradni, de reméljük, hogy ezt minél hamarabb iskolai keretek között folytathatjuk!