Az iskolaérettség jeleiről sok információt találhatunk szerte az interneten. Ebben a cikkünkben három kategóriába sorolva (testi-fizikai alkalmasság, pszichés-szociális alkalmasság és szükséges kognitív képességek) vázlatosan összeszedtük, hogy mik is az iskolaérettség/alkalmasság jelei.
A gyermek legalább 110-120 centiméter magas. A súlya eléri a 18-22 kilogrammot. A fogváltása megkezdődött. A lateralitása (kezessége) már biztosan kialakult. Végbe ment az első alakváltozás is, megnyúltak a végtagjai és eltűnt a pocakja (természetesen, ha volt.) Az érzékszervei rendben vannak. A mozgása összerendezettebbé válik. A fejletlen kisgyermek, fáradékonyabbá válnak, többször lemaradnak ami kudarcélményt vonhat maga után, amiből később nagyobb probléma alakulhat ki.
Nagyon fontos, hogy a kisgyermeknek a figyelme 5-15 percet meghaladja. Kizárja az összes zavaró tényezőt. Kialakult vagy kialakulóban van a kudarctűrése. Képes hosszabb ideig egy helyben ülni, egyhangúságot képes elviselni vagy ez a képessége javul, teljesítménymotivált, önellátó tevékenységben egyre kevesebb segítséget igényel, elfogadja azokat a szabályokat, amelyek a közösségbe való beilleszkedéshez szükségesek, a szabályokat képes alkalmazni, nélkülük nem érzi jól magát. Fontos, hogy a játékában és a beszélgetések során is megjeleni az iskolavárás.
Képes legyen a lurkó tartósan 10-15 percig lekötni magát rajzolással, színezéssel, feladatlappal, könyvnézegetéssel. Rövidtávú emlékezete megnő, így könnyedén megtanul rövidebb versikéket vagy mondókákat.
Képes alak, forma, nagyság és szín megállapítására, felismeri az azonosságot és különbözőséget, általánosságban tájékozott, megfelelő beszéd-, írás- és rajzkészsége kialakult. Kitudja magát fejezni egyszerűbb összetett mondatokban, de beszédhibája nincsen. Számfogalma kialakult biztosan 6 számkörben. Ismeri a kisebb/nagyobb, több/kevesebb fogalmát.
Kiemelt kép: ArtsyBee /pixabay.com